Terima Kasih

Sesungguhnya kesudian anda membaca penulisan saya amat dialu-alukan. Seperti yang lazim dilakukan bila bertandang ke rumah orang, beri salam dan dengan izin tuan rumah, anda dibenarkan masuk. Bila kita nak ambil barang hak milik tuan rumah, kita mestilah minta izin dulu. Samalah di sini. Kepada yang nak berkongsi cerita di dalam blog ini, minta kerjasama untuk gunakan link blog ini instead of copy paste isi kandungannya agar dapatlah sedikit kredit pada blog ini. Dengan izinNya, saya menulis bukan kerana iri hati, dengki atau cemburu. Saya menulis kerana Dia menganugerahkan bakat dan daya imaginasi lalu saya memanfaatkannya agar kita dapat berkongsi sedikit bacaan untuk hiburan dan sedikit iktibar. Selamat membaca!

Tuesday, January 28, 2014

Review Perbankan di Malaysia - berdasarkan pengalaman seorang yang bukan jutawan

Home

Salam Sejahtera. Diharapkan semua beroleh rahmat dari Allah dan kesihatan yang baik.

Kali ini saya nak buat review tentang perkhidmatan bank yang sangat teruk mengikut pengalaman dan kepercayaan saya. Review ini bukan bertujuan untuk menjatuhkan reputasi bank sebaliknya perkongsian maklumat. Tapi kalau nak difikirkan secara logiknya, mampukan review ini membuatkan reputasi mereka terjejas? Mampukan review ini mendorong pengarah-pengarah bank yang kaya raya itu menambahbaik perkhidmatan dan sistem perbankan mereka? Saya pun tak tahu walaupun saya berharap saya akan jadi popular di kalangan mereka. (ketawa..ketawa..)

Semua sedia maklum saya bukanlah ahli perniagaan juah sekali jutawan yang berurusan dengan bank setiap hari. Setakat setiap bulan atau setiap 3 bulan berurusan dengan bank memang ada dan kebanyakannya secara online, sekali sekala di ATM. Saya ada akaun bank yang masih aktif hampir di setiap bank terkemuka di Malaysia seperti :-
1) Mebeng (savings)
2) See I am Bee (savings dan loan)
3) Arr Hatch Bee (savings dan loan)
4) Standing Chart (savings, credit card dan loan)
5) Pub Lick Bank (savings sebab gaji masuk kat sini)
6) Siti Beng (credit card)

Banyakkan? Itu maknanya nama saya tidak pernah di blacklist jauh sekali di blackmail di Bank Negara.

Mengapa sampai ada 6? Mebeng tu adalah akaun bank yang kedua saya buka ketika umur 17 tahun sebab syarikat yang saya kerja kredit gaji dalam akaun bank ini. Ini adalah akaun paling lama bertahta di dalam fikiran saya sampaikan nombor akaun pun boleh hafal. Malah 4 digit terakhir nombor akaun ini pernah jadi 1st prize dalam sistem nombor ekor... hahahahaha. See I am Bee dan Standing Chart pun sama juga, dibuka kerana gaji dikreditkan di bank ini. Kemudian diikuti dengan Pub Lick Bank. Arr Hatch Bee sebab apply loan dan dia bagi buka akaun simpanan sekali. Siti Beng hanya ada akaun kad kredit. Majikan sekarang kredit gaji di Pub Lick Bank jadi akaun bank yang lain saya gunakan atas tujuan tertentu, sebab itu ianya masih aktif.

Berikut adalah review saya dan sekali lagi hendak saya tegaskan ianya adalah berdasarkan pengalaman saya seorang dan bukan secara kolektif dari mana-mana pihak :-

Mebeng
Gambar harimau sudah cukup menggerunkan walaupun bakinya dalam akaun bank saya tidaklah menggerunkan. Setakat ini, saya tidak pernah ada pengalaman memarahi pegawai atasan. Pengalaman tidak bagus saya ialah saya bank-in sekeping not RM100 di KLCC. Malangnya mungkin not tu tersangkut (sebab ianya hanya sekeping) jadi keluarlah satu mesej di skrin yang lebih kurang menasihati saya berurusan dengan pihak bank kerana transaksi tidak dapat diproses sepenuhnya. Saya pun pergi dekat pegawai yang berada di kaunter 'foreign exchange' tapi dia tak dapat nak membantu kerana pegawai yang in-charge dah balik sebab masa tu lebih kurang pukul 7 malam. Ok, saya faham. Namun dia mencadangkan esok paginya berjumpa dengan pegawai yang bertugas untuk tindakan lanjut. Jadi esok paginya saya pun buat laporan. Settled.

Lepas 3 hari, akaun bank saya masih lagi menunjukkan baki kurang RM100 maknanya kes saya belum diselesaikan. Jadi saya telefon Perkhidmatan Pelanggan Mebeng ini dan pegawai itu cakap dia akan hubungi KLCC untuk dapatkan nombor report. Kau tahu jah? Kurang 2 jam, saya dah dapat balik RM100 tu dalam akaun bank ini.

See I Am Bee
Ini memang tak boleh blah! Call Centre Agents bank ni memang pernah dapat hamun dari saya. Kesian pun ada juga tapi inilah nasibnya kalau call centre di out-source kan kepada pihak yang tidak berapa nak bertanggungjawab. Product knowledge budak-budak ni memang out. So lack of training lah kan. Pasal sistem perbankan internet lagilah tak tahu apa-apa. Ye lah, budak-budak tu bukan hari-hari buat internet banking. Tapi kalau pelanggan kongsi cerita tu, silalah highlight kat higher management, kan?

Untuk kes pertama, saya ada pinjaman perumahan. Akibat kemelesetan (setan je bunyinya kan?) ekonomi saya, maka saya mohon untuk 'rest' payment. Jadi lebih kurang 2 tahun setengah jugalah saya 'rest' dari pembayaran ansuran bulanan. Kebetulan ketika itu saya sudah pun bernaung di bawah bank lain iaitu Pub Lick Bank. Tiba masa pembayaran semula, saya buat melalui perbankan internet. Mudah bukan, tak perlu ke mesin ATM keluarkan xxx ringgit kemudian beratur pula ke mesin bank tunai ala-ala cara lama. Malangnya, sistem pembayaran balik pinjaman See I Am Bee ini tidak menerima pembayaran melalui internet bank lain. Tapi pada ketika itu saya langsung tidak tahu. Apa yang saya tahu, setiap bulan dalam jangkamasa 2 tahun tersebut saya tidak mempunyai masalah dengan perbankan internet mereka. Tup! Tup dapat SMS akaun pinjaman saya dah lapse. Saya periksa semula akaun Pub Lick Bank saya dan ternyata ada lebihan wang di situ. Saya telefon Call Centre tersebut dan bertanya, apa masalah dengan bank itu sehinggakan transaksi pembayaran balik pinjaman saya “bounced”? Walaupun kejadian ini dah berlaku 2 tahun setengah yang lampau, saya masih ingat lagi jawapan budak tu,”Puan buat internet banking guna Mebeng ke? Kalau Mebeng memang tak boleh.” Arr...???? Darah saya dah menyirap. Saya tak guna Mebeng, Mengong ke, saya guna Pub Lick Bank dan dah jadi masalah dah ni sebab interest dan late charge dah pick up (walaupun beberapa sen jer, tapi bengang woo..). Jadi dengan rasa marah yang amat meluap saya pun tak semena-mena memarahi budak itu “What the tuuut service you are having!” Saya terus end the call tapi lepas tu saya telefon balik minta nombor telefon bahagian Pinjaman. Pada mulanya budak ni tak mau kasi sebab katanya segala perkara berkaitan perbankan mestilah melalui nombor yang saya hubungi. Ah, sudah! Lagi mau menggelegaklah darah ni dibuatnya. Tapi kali ini saya lebih berhemah dan menyatakan bahawa saya ada masalah dan masalah ini korang tak boleh selesaikan. Akhirnya budak ni beri jugalah nombor telefon yang saya minta. Memang benar, sistem pembayaran balik pinjaman bank milik Abang Nazir yang hensem ini tidak menerima transaksi melalui perbankan internet pihak ke-3. Rasa nak perang ke-3 jer masa tu. Jadi, teruslah saya ke mesin ATM dan beratur macam orang bodo di situ untuk bank in duit. Bertambah sengal kepala otak saya bila ada not yang tidak boleh diterima...Arrrggghhh sakit hati betul. Nasib baik ada beberapa keping not 50 dalam tangan pada ketika itu.

Sejak pada kejadian yang tak masuk akal tu, saya setiap bulan buang masa keluar duit dari akaun Pub Lick Bank dan beralih ke mesin tunai. Lepas 3 bulan, saya dapat idea untuk transfer duit itu ke akaun simpanan dahulu kemudian lepas 2 hari, saya akan log in pula ke See I AM Bee kelik dan transfer ke 'own account'. Itu dah kira habis ikhtiar yang convenient saya boleh fikir sampai hari ini.

Itu kisah bayaran balik dan perbankan internet. Ini kisah kad kredit bank yang sama. Sangat bagus mereka ini bila menawarkan kenaikan had kredit dari RM5K kepada RM7K. Tapi saya nekad nak tutup akaun kerana telah berjaya merancang kewangan saya agar tidak lagi menambah bebanan hutang secara sengaja. Saya berjalan kira-kira seratus tapak dari hotel saya bekerja ke Pusat Kad bank ini di Sunway Pyramid. Pegawai itu siap guntingkan kad kredit di hadapan saya (prosedur biasa la tu). Apabila berjalan keluar dari pusat itu saya rasa satu bebanan sudah tiada dan terasa amat lega. Pada tahun berikutnya, saya menerima penyata kad kredit yang telah saya tutup dan tertulis amaun RM 60 sebagai cukai perkhidmatan. Saya sangat terkejut kerana hampir setahun yang lepas saya sudah tutup akaun kad kredit ini jadi apa ke jadahnya saya dikenakan cukai perkhidmatan? Keesokannya saya berjalan lagi seratus tapak ke Pusat Kad tersebut untuk membuat laporan. Cara pegawai tu tengok dalam sistem macam cuak dan terkejut pun ada. Tapi of course la dia cover. Dia akui yang akaun saya memang dah di tutup tapi dia akan hantar laporan ke HQ untuk 'waive' caj tersebut. Jadi saya percaya perkara ini mungkin ada kesilapan jadi untuk mengawal perasaan dan maintain stylo, cepat-cepat saya berlalu pergi. Ok, lega.

Pada tahun lepas, saya maintain stylo lagi dengan menulis ke Bank Negara Malaysia. Lagi sekali saya terima penyata kad kredit yang telah di tutup akaunnya. Setelah 2 tahun, mereka caj lagi RM 60 untuk cukai perkhidmatan. Bengong? Memang bengong. See I AM BEE? (Lihat, saya adalah lebah)? Saya “bising” dalam bentuk penulisan melalui email ke BNM. Saya sertakan segala maklumat. Selepas seminggu saya terima balasan dari pegawai untuk merujuk perkara ini ke bank tersebut. Kurang seminggu saya terima panggilan telefon dari bank tersebut meminta maaf atas kesilapan. Dengan nada yang baik saya tanya, macam mana boleh berlaku sedangkan dah 2 tahun tutup akaun ni? Dia jawab senang aje, staff yang buat kerja ni ter'ambil' semua database termasuk yang dah tutup akaun. Maknanya, bukan saya seorang sajalah yang terkena, kan? Pegawai itu kata dia akan settle kan perkara ni. Saya minta dia bukan sekadar cakap tapi sila re-cap dalam bentuk penulisan juga kerana ianya dah 2 kali berlaku. Kira-kira 3 hari selepas itu saya menerima surat yang jelas menyatakan seperti di atas. Surat itu pula di tandatangani oleh Pengarah bahagian kad kredit. Saya harap pengarah tersebut bukan tandatangan buta-buta aje tanpa follow up.

Arr Hatch Bee
Ini saya gelarkan “Unreliable bank”. Sebab? Ini berkenaan dengan sistem kad debit yang pada mulanya saya percaya ianya untuk kemudahan dan keselamatan. Ok, apa yang anda faham tentang DEBIT dari sudut pemikiran sebagai pengguna? Saya harap pemahaman anda sama seperti saya. Debit bermaksud penolakan sesuatu amaun dari akaun pengguna. Dalam hal ini iaitu debit kad, sekiranya dalam akaun tersebut mempunyai baki wang yang mencukupi atau lebih dari mencukupi untuk satu-satu transaksi maka ia akan ditolak terus dari akaun tersebut. Betul? Tapi lain ceritanya apabila ada transaksi yang saya lakukan tidak ditolak lebih dari 72 jam. Mangkuk ayun kan? Ini bukan kad kredit, ini kad debit. Kalau transaksi lain telah ditolak, kenapa 3 transaksi di lain tempat dan masa ini masih lagi tidak ditolak dari akaun saya? Lebih menjengkelkan, saya telah memeriksa baki akaun saya secara online. Selang 2 hari saya buat transaksi di stesyen petrol sebanyak RM50. Keesokannya saya nak keluarkan wang dari ATM, saya terkejut kerana bakinya kurang RM200. Balik ke rumah saya periksa pula secara online terkejut pulak yang RM200 yang saya kata kurang itu ada pulak. Macam main silap mata. Saya lihat balik resit pengeluaran wang, memang bakinya tertera xxx di mana kurang RM200 dari hari pertama saya periksa. Terkejut lagi, kerana transaksi yang saya buat di stesyen petrol itu tiada dalam transaksi kad debit saya. Gila ke apa sistem Arr Hatch Bee ni? Takkan nak kasi petrol percuma? Dah lebih 72 jam takkanlah 'merchant' atau pemilik stesyen petrol tu tak buat settlement untuk sistem kad debit/kreditnya? Lagipun mesin POS kad kredit dan debit ni dah di set kan pada sesuatu masa mesti buat settlement supaya bank pembayar boleh proses pembayaran balik dalam masa 48 jam kepada peruncit. Kalau tak buat, mesin tu takkan boleh buat transaksi baru. Jadi saya buat congakan sendiri dan agak-agak bakinya. Petang itu saya shopping ala kadar di AEON Sunway Pyramid. Saya ada buat 2 transaksi di situ. Cuba teka apa masalahnya?......................... Ya, kedua-dua transaksi tersebut masih belum ditolak dari akaun saya selepas 72 jam. Dapat bra free dan boxer short la saya rasa kali ni (sebab shopping bra..hahaha. Boxer short untuk anak bujang tau).

Untuk masalah yang pertama, saya dah email ke customer support. Jawapan amat menjengkelkan. Macam yang saya syak di atas, jawapnya kalau merchant tak buat settlement, jadi transaksi itu masih lagi belum ditolak sepenuhnya. Manakala baki yang dilihat dalam ATM memang berbeza dengan apa yang kita lihat di internet. Logik kah? Atau saya yang bodo? Saya dah tahap nak maki orang jer rasanya dan saya balas balik takkanlah merchant tu baik benor hatinya tak buat settlement dan tak kisah cash flow masuk ke idak, kan? Sampai hari ni tak ada pegawai yang jawab soalan tu. Atau mereka lihat tiada soalan di situ cuma statement je. So, tepat tak gelaran saya yang bank in UNRELIABLE?

Pub Lick Bank
Saya memang tiada masalah dengan bank ini pada mulanya. Cuma kekadang menyampah nak cari ATM nya sebab sayangkan RM1. Ye lah kalau 100 kali setahun kita keluarkan wang di ATM bukan Pub Lick Bank, bukan ke dah RM100 dia ambil dan bahagi sama rata dengan MEPS. Itu baru seorang pengguna, dikalikan dengan berjuta pengguna..ceh! Ferrari woo boleh beli.

Disebabkan gaji saya dikreditkan di bank ini maka banyaklah aktiviti perbankan internet yang berlaku. Semua sedia maklum perbankan internet menggunakan sistem keselamatan yang amat tinggi iaitu penggunaan PAC atau OTP yang di sms kan ke nombor handphone yang didaftarkan. Saya telah pun menukar nombor telefon 2 bulan yang lalu tapi nombor lama masih lagi dalam simpanan kerana digunakan oleh anak saya. Leceh juga macam ni kerana saya kena tunggu anak saya depan mata baru boleh buat transaksi sebab mahukan PAC tu. Hari ini ( 28/1) saya pun carilah nombor telefon Pub Lick Bank ni dan baru saya perasan yang di belakang ATM kad bank ini tiada nombor telefon bank. Ok, tak apa, saya browse website bank ini dan saya pelik juga kenapa tiada satu nombor untuk semua perkhidmatan? Banyak betul nombor telefon mengikut servis. Saya telefon nombor bebas tol yang tak lah bebas sangat ni 1800225555, ianya berdering tapi tak berjawab. Kemudian saya lihat skrin telefon saya dan terkejut tertera nama WAZZUP DEAL sebagai caller ID. Pelik sungguh sedangkan saya tak save pun nombor Wazzup ni tapi mungkin sebab saya merge contact details email dan kad SIM jadi secara automatiknya nombor Wazzup ni keluar. Tapi kenapa Wazzup sedangkan saya telefon Pub Lick Bank dan nombor tersebut saya ambil dari website bank tersebut? Saya telefon pula nombor yang dikhaskan untuk Card Service. Perempuan Cina yang jawab tu tidak memberi perhatian sepenuhnya kepada saya dan saya ulang sebanyak 3 kali yang saya mahu kemaskini nombor telefon saya untuk tujuan perbankan internet. Dia jawab yang nombor telefon ini hanya untuk masalah kad kredit saja, kalau masalah lain kena telefon nombor lain. OMG.. macam ni ka Pub Lick Bank. Rasa nak suruh dia orang tukar nama kepada PUBIC Bank je....

Saya pun hubungi nombor yang diberi. Sangat bagus kerana nombor ini dijawab oleh manusia bukan mesin. Tapi, yang jawab tu Receptionist, bukan pekerja call centre yang biasa bank lain buat. Jadi dia transfer kan panggilan saya ke bahagian Savings, katanya. 3 minit berlalu tiada yang menjawab. Saya dah mula naik angin sepoi-sepoi bahasa. Saya browse lagi website nya mencari email yang boleh saya buat complain. Saya copy paste email dari website dan tulis ayat-ayat cinta. Bila touch butang 'send' boleh pulak prompt “invalid email”?????????????? Alamat email yang saya copy dan paste dari website INVALID???? Ok, rilek lagi, saya scroll down lagi website tu dan ada 'contact us via internet'. Macam biasa lah kita kena penuhkan kotak kosong yang mandatori seperti nama, nombor telefon, email dan pilih dari dropdown case perkara apa yang nak dikongsi. Semua dah cun jadi saya touch butang 'submit'. Anda fikir ianya benar-benar 'submit'?

Jawapannya tidak! Ada prompt lagi mesej yang saya rasa paling bodo dalam dunia perbankan dan IT. Mesej yang prompt tu macam ni “invalid characters -*&)?><@!$%^&}{ not allowed”. Korang tengok betul-betul characters yang ditaip tu ada '@' kan? Bukan ke alamat email kita semua dalam dunia yang fana ni ada character '@' tu? Ok takpe, saya buang character @ tersebut dan tinggalkan sebagai watiestylo75gmail.com dan tekan butang submit. Anda fikir ia submit?

Jawapannya – masih lagi TIDAK. Lagi sekali ianya prompt “invalid email address”! Haaa.... ambik kau, dua-dua pun tak boleh jadi pakar IT mana yang design webpage ni yang korang rasa paling bijak di dunia yang fana ni? Sebijak mana pun pakar IT tu takkanlah tiada satu pegawai yang buat test inquiry kan?

So, saya pun tulis email kepada Pub Lick Bank dengan bahasa yang kasar berdasarkan pengalaman di atas. Jawapan yang diberikan untuk tukar nombor telefon tu dia kata saya boleh walk-in ke mana-mana cawangan Pub Lick Bank (aku dah start nak gelar mereka PUBIC bank ni....). Berkenaan dengan webpage tu nanti diorang akan siasat. Pasal invalid email dan nombor telefon yang entah apa-apa tu malas saya nak bagi tau. Biasanya kalau kita hantar email, yang jawab mesti bagi nama dia kan? Yang ini bank paling pemalas dan penakut gamaknya sekadar sign off sebagai “Customer Support” jer.

Dear Watiestylo,
Thank you for contacting us at Public Bank.

Please be advised that updating mobile phone number for PAC service can be
performed at any of Public Bank branch counter.

With regard to "Contact Us", some of special characters is not allowed,
however we will explore the requirement for future enhancement.

We regret for any inconvenience caused and thank you for banking with us.


PBeBank.com Customer Support
Public Bank Berhad


So saya jawab
dear anonymous,
thank u for the speedy reply.
You really have a very bad idea - suggesting me to walk in to any branch and waste my time just to update my contact details. Is this an idea from your higher management or from you personally?
Please ask yourself a question - why in the first place customers choose INTERNET BANKING?
If your answer is convenient, so is walk in to the branch just to update a contact number is called CONVENIENT?


Boleh pulak dia jawab pantun saya begini
Dear Watiestylo,

We  hope  that  you  would  understand that we have to apply for a stricter
rules when it comes to online transfer for security measure. This is mainly
to safeguard our customer's account and consequently preventing from online
scam  or  unauthorised  online transaction.

Hope this clarifies and we regret for any inconvenience caused.


Saya jual lagi pantun :-
Citibank and StanChart allowed customers to update their contact details over phone call. so u mean oversea banks are not sensitive with security and safety?
stop replying to me if you keep giving me a robotic answer. it is annoying. i'm wondering u are just makan gaji kind of employee who does not have 'customer obsession' to prolong the matter to ur higher management for improvement.
If you think you are pissed off with my email, please get someone who can attend to my complain better than you.


Kesemua di atas berlaku dalam masa 5 jam. Selepas pantun yang terakhir pada jam 3.56pm 28/1/2014. Mungkin budak tu betul-betul pissed off dengan pantun saya. Jadi saya akan tunggu kalau-kalau ada pegawai atasan yang mempunyai sifat customer obsession menghubungi saya.

Standing Chart dan Siti Beng
Setakat ni saya memang tiada masalah dengan kedua-duanya. Call centre mereka terbaik dan sangat professional.

Itu saja review saya untuk Standing Chart dan Siti Beng. Pendekkan? Serius, memang tiada masalah.

Rasanya ini review yang terpanjang 2014.

Sekian.